Aktiivista fysioterapiaa

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista fysioterapiaa, jonka tavoitteena on edistää naisten terveyttä ja hyvinvointia. Äitiysfysioterapiaan voi tulla raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen vaikka synnytyksestä olisi aikaa useampi vuosikin. Äitiysfysioterapiaan kannattaa tulla jo raskausaikana, jolloin voimme käydä yhdessä läpi raskauden tuomia muutoksia kehoon, liikuntaa raskausaikana sekä synnytykseen valmistautumista ja synnytyksestä palautumista. Synnytyksen jälkeen saat äitiysfysioterapeutilta apua synnytyksestä palautumiseen, arpien hoitoon, lantiopohjan oireisiin, vauva-arjen ergonomiaan ja liikuntaan. Pidempäänkin esiintyneitä vaivoja pystytään yleensä fysioterapialla kuntouttamaan. Lue lisää äitiysfysioterapiasta.

Urheilufysioterapia

Sattuuko olkapäähän treenatessa tai työssä? Vaivaako selkäkipu aina juoksulenkin jälkeen? Miksi polveen sattuu, kun kyykistyt? Urheilufysioterapian menetelmät sopivat oikeastaan kaikille ihmisille, joilla on tuki- ja liikuntaelimistön oireita. Yleisin oire on kipu. Liikunnassa, urheilussa ja arjessa ilmeneviä vammoja ja oireita on mahdollista ennaltaehkäistä, kuntouttaa ja hoitaa - yksilöllisesti, kokonaisvaltaisesti ja lajin vaatimukset huomioiden. Lue lisää urheilufysioterapiasta.

Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapiassa kuntoutetaan erilaisia lantionpohjan toimintahäiriöitä, joita ovat mm. virtsankarkailu, lantion kiputilat, yhdyntäkipu, gynekologiset laskeumat ja ulostamisvaikeudet. Naisilla toimintahäiriöt ovat yleisempiä raskauksien, synnytysten ja hormonaalisten muutosten vuoksi. Lue lisää lantionpohjan fysioterapiasta.

Minusta

Olen naisten terveyteen ja urheiluun erikoistunut fysioterapeutti ja kahden lapsen äiti. Äitiysfysioterapeuttina olen työskennellyt jo useamman vuoden ja osallistun aktiivisesti alan kehittämiseen Suomessa. Äitiysfysioterapeutiksi minua ei ole pätevöittänyt se, että olen itse äiti vaan lukuisat lisäkoulutukset, joita olen käynyt fysioterapeutiksi valmistumisen jälkeen. Äitiydestä on silti hyötyä terapiatyössä, sillä se auttaa minua ymmärtämään asiakkaitteni tilannetta paremmin.

Tiedän, miltä tuntuu, kun se kuuluisa "oma aika" on vähissä. Tiedän, miltä tuntuu, kun ei meinaa ehtiä liikkumaan yhtä paljon kuin haluaisi. Tiedän, miltä tuntuu, kun oma peilikuva ei miellytä. Tiedän, miltä tuntuu, kun äitiyden paineet kasautuvat päälle. Ymmärrän. Minun tehtäväni on tukea sinua siinä, että työntäyteisessä arjessa saat ujutettua päiviin myös kehollesi ja mielellesi hyödyllisiä asioita, liikettä ja harjoittelua. Haluan auttaa juuri sinua voimaan omassa kehossasi paremmin!



Olen Suomen Äitiysfysioterapeutit ry:n perustajajäsen ja yhdistyksen puheenjohtaja vuonna 2020. Yhdistyksemme tavoitteena edistää kaikkien äitien terveyttä ja hyvinvointia raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Toivomme, että joskus tulevaisuudessa fysioterapiapalvelut olisivat kaikkien äitien saatavilla automaattisesti raskausaikana ja synnytyksen jälkeen.

Pidän yllä ammattitaitoani osallistumalla säännöllisesti koulutuksiin useamman kerran vuodessa. Seuraan aktiivisesti fysioterapian tuoreimpia trendejä ja perehdyn tutkimuksiin myös vapaa-ajallani. Fysioterapeuttina en usko jonkin tietyn menetelmän tai suuntauksen ylivertaisuuteen vaan yhdistän työssäni eri koulutusten antia. Tärkeintä työssäni on osata analysoida asiakkaan liikettä ja kehoa sekä ymmärtää ihmistä kokonaisuutena. Äitiysfysioterapiassa tämä tarkoittaa sitä, että emme tarkastele pelkästään keskivartaloa ja navan seutua. Urheilufysioterapiassa tämä tarkoittaa sitä, että emme keskity vain oireilevaan kehonosaan vaan mietimme, miten liike tapahtuu ja miksi tietty kohta kehossa kuormittuu liikaa.

Äitien, urheilijoiden ja aktiiviliikkujien parissa työskentely on äärimmäisen palkitsevaa, koska asiakkaani ovat yleensä hyvin motivoituneita oppimaan kehostaan lisää ja valmiita tekemään töitä muutoksen eteen. Parhaimpia hetkiä työssäni ovat ne, jolloin huomaan, että olen saanut asiakkaan ymmärtämään kehoaan ja liikkumistaan paremmin.

Tervetuloa vastaanotolleni Espooseen, Niittykumpuun tai Suomenojalle! Jos haluat treenivinkkejä tai lisää tietoa erityisesti naisen terveyteen liittyvistä asioista, seuraa minua Instassa (fysioheli) ja Facebookissa (Fysioterapeutti Heli Harsunen)!

Palvelut