Olen jo yli viiden vuoden ajan auttanut synnyttäneitä takaisin heille itselleen rakkaiden lajien pariin - yksi ylivoimaisista suosikeista on juoksu tai hölkkä. Lasken juoksijoiksi kaikki, jotka lenkkeilevät, hölkkäävät tai ottavat juoksuaskelia jonkin muun liikunnan yhteydessä - toki myös tavoitteelliset kestävyysjuoksijat, polkujuoksijat, ultrajuoksijat ja niin edelleen. Juoksun tai hölkän ei tarvitse olla tavoitteellista, sinun ei tarvitse osallistua juoksutapahtumiin vaan se voi olla myös käytännössä helpoin tapa järjestää omaa aikaa, nauttia ulkoilmasta ja pitää huolta omasta kunnostaan.

Monelle juoksuaskelten kokeileminen tulee ajankohtaiseksi vasta ensimmäisen vauvavuoden jälkeen - tai siinä vaiheessa, kun lapsikatras on kasvanut ja on mahdollista irrottaa arjen pyörittämisestä enemmän aikaa omalle itselle. Tuolloinkin on hyvä muistaa, että pitkän tauon jälkeen juoksuvalmius ei välttämättä ole automaattisesti tallella eikä juoksun aloittaminen aina ole niin yksinkertaista, että sujautat vain lenkkarit jalkaan ja lähdet paahtamaan.